دیجیتال لند

دنیای دیجیتالی را با ما ببینید

دیجیتال لند

دنیای دیجیتالی را با ما ببینید

ویکی‌تریبون برای مبارزه با اخبار جعلی

يكشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۵:۰۲ ب.ظ


جیمی ویلزیکی از پایه گذاران اصلی دانشنامه عظیم ویکی‌پدیا از سرویس جدیدی با نام «ویکی تریبون» رونمایی کرد. این سرویس در واقع  پلتفرمی برای دنبال کردن خبرهای «درست و واقعی» با همکاری کاربرها و روزنامه نگاران و خبرنگاران است و  با استخدام روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و همچنین با کمک پشتیبان‌هایی که داوطلبانه حضور خواهند داشت، قصد دارد با توسعه پلتفرم جدید، با اخبار جعلی در دنیای مجازی مبارزه کند. جیمی می‌خواهد در فاز اول با استخدام 10 روزنامه‌نگار کار خود را شروع کند و در این راه از حرفه‌ای ها تقاضای کمک کرده است.
ویکی تریبون با اعانه‌های مالی اداره خواهد شد (بدون اسپانسرهای تبلیغاتی) و تمامی حوزه‌ها را از جمله سیاست، علوم، فناوری و سایر حوزه‌ها به انتخاب مشترکینی که عضو خواهند شد، پوشش خواهد داد.

ویکی تریبون همانند ویکی پدیا کاملا رایگان و فاقد هرگونه آگهی تبلیغاتی خواهد بود و از برخی جهات ویکی تریبون شبیه به ویکی پدیا عمل خواهد کرد . به طور مثال همه می توانند در ایجاد آن مشارکت داشته باشند و نویسندگان یک خبر باید برای هر موضوع یک یا چند منبع موثق را ذکر کنند.

اما تفاوت اصلی ویکی پدیا و ویکی تریبون در این خواهد بود که در ویکی تریبون همانند ویکی پدیا مردم عادی میتوانند خبرها را به دلخواه ویرایش ویا اصلاح کنند ، اما با اینکه مردم می توانند محتویات هر مطلبی را در ویکی تریبون تغییر دهند اما ویرایشات آنها برخلاف ویکی پدیا تنها زمانی قابل مشاهده خواهد بود که داوطلبان مورد اعتماد و از قبل مشخص شده‌ی ویکی تریبون یا یکی از کارمندان ویکی تریبون آن خبر را تایید کرده باشند.

به گفته ویلز: «این نخستین باری است که شهروندان خبرنگار و خبرنگاران کاملا حرفه ای در کنار هم و به صورت یکپارچه و متحد به انتشار و درج اخبار و یا ویرایش آنها برای تکمیل هرچه بیشتر خبر می پردازند و توسط جامعه ای بزرگ که حقایق را بررسی و بعد بازنگری می کند مورد پشتیبانی قرار می گیرند.

ویلز می گوید:  "من فکر می کنم در حال حاضر در دنیایی زندگی می کنیم که مردم خیلی نگران این موضوع هستند که اخباری که دریافت می کنند بر اساس واقعیت باشد دارای سند و اعتبار محکمی باشند ؛  بنابراین فکر می کنم برای سرویسی مثل ویکی تریبون تقاضای فراوانی در بین مردم خواهد بود." 

آقای ویلز می گوید او از همان  مراحل اولیه تشکیل ویکی تریبون ، در این پروژه مشارکت جدی و فعال داشته و به احتمال زیاد حداقل به مدت یک سال مدیر اجرایی ویکی تریبون خواهد بود . پیش‌بینی می‌شود که این سرویس جدید، پتانسیل تبدیل شدن به یک منبع قابل اعتماد برای اخبار را داشته باشد اما ممکن است میزان‌ تأثیرگذاری‌اش محدود باشد.

منبع: theatlantic

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۷
masouq

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی