دیجیتال لند

دنیای دیجیتالی را با ما ببینید

دیجیتال لند

دنیای دیجیتالی را با ما ببینید

نقدوبررسی گوشی سامسونگ Galaxy S8,S8PLUS

سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۱:۲۶ ب.ظ

سامسونگ پس از عرضه‌ی پرچم‌دار سال ۲۰۱۶ خود در دسته‌ی فبلت‌ها، با مشکلات متعددی مواجه شد؛ مشکلاتی که در نهایت این شرکت را مجبور به توقف تولید این گوشی هوشمند کرد؛ اما کره‌ای‌ها با درس گرفتن از این مسئله، تمام تلاش خود را به‌ کار گرفتند تا پرچم‌دار بی‌نقصی برای سال ۲۰۱۷ تدارک ببینند و تمام خاطرات بد سال گذشته را از ذهن کاربران پاک کنند.

طراحی

از زمان گلکسی اس ۶، سامسونگ در طراحی گوشی‌های پرچمدار خود از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرد و این روند در گلکسی اس 8 نیز ادامه پیدا کرده است. سامسونگ در پرچم‌دار جدید خود، برآمدگی دوربین را به طور کامل حذف کرده است و خمیدگی‌های لبه‌ها نمایشگر را بهبود داده است.از دیگر تغییرات ظاهری این گوشی می‌توان به حاشیه‌های فوق‌العاده کم آن اشاره کرد که باعث شده علی‌رغم صفحه نمایش ۵.۸ اینچی، گلکسی اس 8 در دست اصلاً حس بزرگ بودن را القا نکند.

حذف دکمه فیزیکی هوم و منتقل کردن حسگر اثر انگشت به پشت گوشی نیز از دیگر تغییرات ظاهری پرچمدار جدید کره‌ای‌ها محسوب می‌شود.


یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های ظاهی اس ۸ نسبت به پرچمدار سال گذشته سامسونگ، باریک‌تر شدن آن است که منجر به ارگونومی فوق‌العاده‌ای شده است. این باریک‌تر شدن، باعث شده که نسبت تصویر صفحه نمایش گوشی، از ۱۶ به ۹ به ۱۸ به ۹ تبدیل شود و ممکن است در ابتدا این نسبت تصویر کمی غیر عادی به نظر برسد، اما پس از مدت زمان کوتاهی که از کار کردن با گوشی بگذرد، کاملا به این نسبت تصویر عادت می‌کنید و دیگر برایتان غیر عادی محسوب نمی‌شود.

در کنار دکمه‌های مرسوم تنظیم حجم صدا و دکمه پاور،‌ در گلکسی اس 8 شاهد اضافه شدن دکمه دیگری نیز هستیم. این دکمه به صورت اختصاصی به دستیار صوتی جدید سامسونگ به نام بیکس‌بی اختصاص یافته است و سامسونگ با این دستیار صوتی هوشمند جدید به رقابت با گوگل اسیستنت بپردازد.

تغییر دیگری که سامسونگ در رابطه با نمایشگر اعمال کرده،‌ به گوشه های آن بر میگردد. بر خلاف نسل های پیشین و البته سایر موبایل های موجود در بازار، تصویر در گوشه های نمایشگر گلکسی اس 8 به شکل منحنی نمایش داده می شود. این انحنا با انحنای بدنه دستگاه هماهنگ است و همین موضوع سبب شده تا این تغییر جزیی، نقش مهمی در زیبایی کلی پرچمدار سامسونگ داشته باشد.


گلکسی اس ۸ در برابر نفوذ مایعات و گردوغبار مقاوم است و در همین راستا، استاندارد IP68 نیز کسب کرده که به لطف آن، گوشی قادر است به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب دوام بیاورد. پشتیبانی از این قابلیت باعث می‌شود با خیال راحت در زیر باران از گوشی خود استفاده کنید و نگران افتادن گوشی در جوی آب و موارد مشابه نباشید.

نمایشگر

همواره نمایشگر یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت گوشی‌‌های پرچم‌دار سامسونگ بوده است و گلکسی اس ۸ نیز از این قاعده مستثنا نیست. کره‌ای‌ها طی سالیان اخیر به تبحر خاصی در ساخت پنل‌های امولد (AMOLED) رسیده‌اند. برخلاف سال گذشته که سامسونگ گلکسی اس ۷ را در دو نسخه و با نمایشگرهای مسطح (گلکسی اس ۷) و خمیده (گلکسی اس ۷ اج) روانه‌ی بازار کرد، امسال خبری از نمایشگر مسطح نیست و لبه‌های نمایشگر هر دو گوشی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس خمیده هستند. البته این خمیدگی انحنای اندکی کمتر از گلکسی اس ۷ اج دارد و سامسونگ نیز تأثیر منفی لمس ناخواسته‌ی لبه‌ها را از بین برده است تا در زمان استفاده اگر دست‌تان به لبه‌ها برخورد کرد، مشکلی در عملکرد گوشی ایجاد نکند.

نمایشگرا اس ۸، از نوع Super AMOLED با رزولوشن ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ است و تراکم بالای ۵۷۰ پیکسلی این نمایشگر، فوق‌العاده است. سامسونگ برای نمایشگر جدید خود نام Infinitiy Screen را برگزیده است. دلیل انتخاب این اسم هم این است که نمایشگر از طرفین تقریبا بدون حاشیه به نظر می‌رسد و حس جالبی را به کاربر القا می‌کند. نسبت تصویر غیر معمول ۱۸.۵ به ۹، یکی از مواردی است که ممکن است برای کسانی که قصد دارند با گوشی خود ویدیو تماشا کنند و یا به بازی بپردازند، دردسرساز شود. به دلیل وجود این نسبت تصویر نامتعارف، هنگام تماشای ویدیوهایی با نسبت ۱۶ به ۹ یا انجام بازی‌هایی که هنوز از این نسبت تصویر پشتیبانی نمی‌کنند، دو طرف تصویر کمی سیاه می‌شود. البته سامسونگ برای این مشکل هم راه‌حلی در نظر گرفته است که شما می‌توانید با زدن دکمه‌ای در پایین صفحه، تصویر را کمی بزرگ کنید که تصویر، کل نمایشگر را در بر بگیرد که این مسئله باعث می‌شود بخشی از تصویر برش بخورد که حالت ایده‌آلی محسوب نمی‌شود.

این نمایشگر در هر حالتی و به‌خصوص در وب‌گردی، تماشای فیلم و عکس، جست‌وجو و حتی در منوی دوربین، شگفت‌زده‌ام کرد. اگر برفرض، دوربین سامسونگ گلکسی S8 تصاویر مزخرفی هم ثبت کند که این اتفاق پیش نخواهد آمد، باز هم این نمایشگر تصاویر را طوری نشان‌تان می‌دهد که کم‌و‌کاستی‌های بخش دوربین را جبران کند.

سخت افزار

شکی نیست که با قدرتمند ترین موبایل اندرویدی حال حاضر جهان روبرو هستیم. سامسونگ بهترین ترکیب سخت افزاری ممکن را برای گلکسی اس 8 انتخاب کرده. قلب تیپنده این دستگاه را چیپست 10 نانومتری اگزینوس 8895 یا اسنپدراگون 835 با پردازنده 8 هسته ای تشکیل می دهد. چهار گیگابایت حافظه رَم و 64 گیگابایت حافظه داخلی نیز چیپست را همراه می کنند. این ترکیب سخت افزاری، تجربه روان و بی نقصی از اندروید را نوید می دهد.

 دوربین

سامسونگ همچون نسل‌های قبلی از دو سنسور متفاوت برای گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس بهره برده است. برخی از گلکسی اس ۸-ها به سنسور IMX333 ساخت سونی مجهز هستند و برخی دیگر به 5K2L2 ISOCELL که توسط System LSI (یکی از شرکت‌های تحت کنترل سامسونگ) ساخته می‌شود. هر چند این دو سنسور متفاوت هستند؛ اما مشخصات فنی یکسانی دارند؛ هر دو ۱۲.۲ مگاپیکسلی و 1/2.55 اینچی هستند. هر دو سنسور از فوکوس بسیار سریع Dual Pixel به همراه لنزی با f/1.7 پشتیبانی می‌کنند. سایز پیکسل‌ها نیز در هر دو نسخه یکسان و برابر ۱.۲۲ میکرومتر است. براساس آزمایش‌هایی که کارشناسان مختلف انجام داده‌اند، تفاوت چندانی بین کیفیت تصویر و عملکرد این دو سنسور وجود ندارد و از این بابت جای نگرانی نیست.

تصاویری ۸ مگاپیکسلی با نسبت ۱۸٫۵:۹ که تمام نمایشگر را پر می‌کند، نهایت لذت بردن از عکاسی با یک گوشی است. دوربین اصلی اس ۸ می‌تواند با نهایت سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه و با کیفیت HD فیلم‌برداری کند که خروجی فوق‌العاده خوب و قابل قبولی دارد. جدا از این مورد، دوربین اصلی دقیقا مثل دوربین اس ۷ به فوکوس اتوماتیک با فناوری پیکسل دوگانه (فوکوس روی سوژه‌ی عکاسی در کسری از ثانیه)، فلش LED، دریچه‌ی دیافراگم f/1.7 (کمک به ثبت تصاویر با روشنایی بیشتر)، قفل‌کردن فوکوس روی سوژه‌ای خاص و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر هوشمند مجهز شده تا نهایت کیفیت ممکن را در خروجی‌های عکس و فیلم داشته باشد.

 

باتری

گلکسی اس 8 اولین پرچمدار سامسونگ است که پس از رسوایی نوت 7 عرضه می شود و بر همین اساس بسیاری کنجکاو هستند بدانند وضعیت پرچمدار پیشین چه تاثیری روی محصول خواهد داشت.

ابعاد گلکسی اس ۸ کمی بزرگ‌تر از گلکسی اس ۷ است؛ با این حال سامسونگ باز هم از یک باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت در این گوشی استفاده کرده است. شاید دلیل این موضوع اتفاقات به‌وجودآمده برای گلکسی نوت ۷ و مشکلاتی باشد که باتری این فبلت برای آن به بار آورد. به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها از آن زمان، در خصوص انتخاب نوع باتری محصولات خود، محافظه‌کارانه‌تر از قبل عمل می‌کنند. در هر صورت ما انتظار داشتیم گلکسی اس ۸ به باتری بزرگ‌تری تجهیز شود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی